Snöänglar

En hel del snö, mörker och 25 grader kallt.

Vintern är här, snön ligger vit och stjärnorna tindrar i skyn. Det knarrar under fötterna när man är ute och går, ögonfransarna fryser ihop och håret blir vitt av kylan. Man tänder ljus, hundratals av dem, och kurar ihop sig under en filt. Med en tekopp i handen sitter man och ser film, chokladbit efter chokladbit försvinner från faten. Jag vandrar i mörkret, plöjer genom snödrivorna och tittar upp i skyn. Framför mig korsar en ensam räv vägen och försvinner in i skuggorna. Sakta singlar snöflingor ned i min hand, lägger sig som ett isolerande täcke över allt och lyser upp i tillvaron. Några barn åker pulka bredvid och de äldre sparkar förbi mig där jag ligger i en driva och gör snöänglar, tusentals snöänglar. Om det var möjligt skulle jag ge dig en, hänga den runt din hals i ett snöre och låta den skydda dig från allt skadligt. Den skulle inte smälta, inte kyla ned dig utan värma och vara med dig överallt. När du är ute och går och det knarrar under dina fötter, när ditt hår blir vitt av kylan och dina ögonfransar fryser ihop, då, ja, även då vakar de över dig.
När stjärnorna tindrar i skyn, snön ligger vit och vintern är här.

tovv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0